Sökmotoroptimering, SEO, är en av de viktigaste och mest grundläggande beståndsdelarna när det kommer till att öka synligheten för en webbplats och nå ut till fler potentiella kunder. En huvudkomponent inom SEO är i sin tur domänens länkprofil. I den här artikeln kommer vi titta närmare på vad en länkprofil är för något, nyttan med en stark länkprofil samt hur man får det.

Vad är en länkprofil?

En länkprofil kan sammanfattas som en webbplats referenser eller meritlista som ”berättar” för sökmotorer hur pålitlig och trovärdig webbplatsen är. Konkret består en länkprofil av en samling externa länkar från andra webbplatser som alla länkar till din domän. Länkarna mot din webbplats fungerar i praktiken som rekommendationer. Detta i syfte att ge webbplatsen högre förtroende hos Google och på sikt få webbplatsens specifika sökord att öka på Google.

Nyttan med en stark länkprofil

Fördelarna med en stark länkprofil är både många och stora när det kommer till SEO. Här kommer de mest centrala.

  • Ökar webbplatsens förtroende: Sökmotorer som Google vill ge användarna så högt ansedda sökresultat som möjligt. Som tidigare nämnt fungerar en väl komponerad länkprofil som en sorts referenslista för en webbplats. Om flera pålitliga domäner länkar till din domän, tolkar sökmotorerna det som att även din webbplats går att lita på.
  • Ökar webbplatsens chanser att ranka högt i sökresultat: När det kommer till domänens eller en webbplats specifika sökords sökranking är länkprofilen en av de mest centrala faktorerna. Chanserna att ha högre rankning och bättre synlighet i sökresultaten ökar tydligt om domänen har en stark länkprofil. Länkarnas antal, kvalitet och relevans är något som sökmotorernas algoritmer beaktar när de rankar sökresultat.
  • Ökar trafik till webbplatsen: En stark länkprofil leder även till att fler går in på din webbplats. Genom externa länkar från andra domäner till din webbplats ökar chansen att besökare klickar sig vidare till din domän.
  • Ökar webbplatsens konkurrenskraft: En stark länkprofil kan ofta vara det som skiljer de bästa domänerna från konkurrenterna. I kampen om synlighet, trafik och sökmotorranking kan en stark länkprofil vara faktorn som ger dig en avgörande konkurrensfördel.

Hur får man en stark länkprofil?

Nu vet vi nyttan av en stark länkprofil. Men hur gör man då för att bygga upp en stark länkprofil? Först och främst handlar det om att skapa innehåll av hög kvalitet på din hemsida att länka mot. När det sedan handlar om själva länkarbetet finns flera komponenter som påverkar.

  • Kvalitetslänkar från pålitliga externa domäner: Länkar från högre ansedda domäner har en större positiv påverkan på din länkprofil än flera länkar från opålitliga domäner. För att på enklast sätt säkerställa att länkar mot din hemsida kommer från domäner med högt anseende är tillvägagångssättet att köpa länkar.
  • Länkar som är relevanta: För att stärka länkprofilen bör länkar vara relevanta för din domän och dess innehåll. Om du exempelvis har en webbplats som säljer teknik är en länk från en teknikblogg mer värdefull än en länk från en reseblogg. När sökmotorer bedömer relevansen tittar den nämligen på sammanhanget.
  • Intern länkning: Utöver externa länkar påverkar även intern länkning länkprofilen. Genom att använda interna länkar för att binda ihop olika sidor på din webbplats hjälper det sökmotorer att få en uppfattning om din webbplats struktur.
  • Kontinuerligt länkbyggande: Att få en stark länkprofil går inte över en natt, utan det handlar om en långsiktig process. Det handlar om att konsekvent få externa domäner att länka till din webbsida för att få resultat. Länkbygge kretsar mycket kring tålamod och att lita på att långsiktigt arbete kommer ge utdelning för både webbplatsen och specifika sökord i sökmotorresultat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *